El consumisme: la cara fosca del consum

Cartells lluminosos de Times Square (Nova York, EUA)
Cartells lluminosos de Times Square (Nova York, EUA)


Enmig de la imponent Times Square, l'agitació de Nova York pren una dimensió singular. Els llums intermitents dels anuncis gegants il·luminen la nit i competeixen per l'atenció dels vianants, promovent el consum de manera desenfrenada. Des de les últimes tendències de la moda fins a productes electrònics d'alta gamma, passant pel menjar ràpid o les begudes ensucrades, a cada façana hi ha algú que intenta vendre alguna cosa. L'energia de la plaça es palpa a tots els racons. Tot i això, també hi ha persones que gaudeixen de l'espectacle d'una manera diferent. Algunes parelles s'agafen de la mà mentre recorren la plaça, i grups de turistes embadalits es fan fotografiar davant dels colors brillants dels panells lluminosos. Tot i que els anuncis fomenten el consum, de vegades també són part d'una experiència intangible i immaterial, però igual de memorable.


“ El consumisme és aconseguir que les persones comprin coses

que en realitat no milloren les seves vides

Jeff Bezos, empresari


Botiga de barrets de Beijing (Xina)
Botiga de barrets de Beijing (Xina)
 

El consum és una força impulsora per a l’economia, però les societats modernes estan immerses en una versió poc amable del consum: el consumisme. Al llarg del segle XX, el consumisme es consolida als països desenvolupats a conseqüència de la lògica capitalista que indueix el gran públic a comprar quantitats cada vegada més grans de productes, convencent-lo que una despesa que abans es considerava un luxe, ara és necessària. La televisió, la ràdio, les revistes, els diaris, les tanques publicitàries o les xarxes socials, exerceixen un rol determinant en la manera com les persones perceben qualitats com el prestigi o la bellesa, implementant valors, generant noves necessitats, reforçant normes socials o promovent estils de vida que no sempre són saludables. 


La publicitat idealitza la felicitat produïda pel consum. La promoció d'un estil de vida basat en el consum solt tenir efectes negatius per a la salut mental i el benestar de les persones, ja que fomenta la insatisfacció i l'ansietat per acumular. L’acte de consumir es converteix en un fi en si mateix, en un mitjà per a la realització personal, en una mesura d’èxit o de felicitat. Malauradament, són molts els estímuls que generen necessitats que no es poden mai satisfer del tot, i que sovint són la causa més gran d’infelicitat en les persones.


“ Per què als éssers humans contemporanis els fascina comprar i consumir,

i no obstant, senten molt poc lligam pel que compren?

Erich Fromm


Un passeig per Manhattan (EUA)

Mercat ambulant de Buenos Aires (Argentina)

Una dona himba i la seva joia (Namíbia)

Un passeig per Manhattan (EUA)
Mercat ambulant de Buenos Aires (Argentina)
Una dona himba i la seva joia (Namíbia)

Potser t'agraden aquestes entrades