Segons la Federació Internacional per al Comerç Just (WFTO), el Comerç Just ha experimentat un creixement anual d'aproximadament el 10% en els últims anys. Aquesta forma de comerç promou l'equitat, la justícia social i el desenvolupament sostenible en l'àmbit de les transaccions comercials als mercats internacionals, cercant d'establir relacions comercials directes entre productors i compradors, eliminant intermediaris innecessaris i assegurant una comunicació transparent entre tots els agents implicats. En el marc del Comerç Just es respecten els drets humans, es prohibeix el treball infantil, es promou la igualtat de gènere i es garanteixen condicions laborals segures i justes per als treballadors, especialment als països en desenvolupament. Segons WFTO, aproximadament el 60% dels productors de Comerç Just són dones.
“ Gràcies a les organitzacions de productors de comerç just un 30% de les famílies productores han sortit de la pobresa — Federació Internacional per al Comerç Just (WFTO)
Mercat de Lalibella (Etiòpia)
Els preus dels productes comercialitzats sota el segell del Comerç Just sovint són superiors als preus del mercat convencional, ja que no només cobreixen els costos de producció, sinó que també proporcionen un ingrés digne per als productors. D'altra banda, els projectes solen invertir en el desenvolupament de comunitats locals com la construcció d'infraestructures o la promoció de programes educatius i de salut. En l'àmbit mediambiental, es fomenta l'ús sostenible dels recursos naturals i l'adopció de pràctiques respectuoses amb l'entorn. D'aquesta manera, el comerç es converteix en una eina poderosa de transformació en el context de l'economia global.
Els segells de Comerç Just identifiquen els productes que compleixen amb els estàndards. Actualment, aquests són els més importants: