El consum de carn: entre el luxe i la necessitat

Carnisseria al mercat de Cuzco (Perú)

Carnisseria al mercat de Cuzco (Perú)


Cada matí, abans que el sol il·lumini els carrerons empedrats de la ciutat, Manuel i Evelina arriben al mercat de San Pedro amb els ganivets esmolats i una varietat de carns seleccionades amb cura, proveïda per ramaders de les muntanyes properes. Amèrica del Sud té una arrelada tradició ramadera i és una de les principals productores de carn del món, sobretot de porc, de pollastre o de vedella. Fa dècades que Manuel i Evelina són carnissers, però el que fa especial "El Mallo" no és només la qualitat de la seva carn, sinó el tracte cordial que el matrimoni dispensa als seus clients. I n’hi ha per anys, perquè la filla gran, que ja en té setze, ve cada dia unes hores per aprendre l'ofici i donar-los un cop de mà.


“ El consum mundial de carn s'ha duplicat des de 1960

Organització de les Nacions Unides per a l'Agricultura i l'Alimentació


Carnissera i porcs al mercat de Cuzco (Perú)
Carnissera i porcs al mercat de Cuzco (Perú)

A escala global, la carn representa aproximadament el 35% de la ingesta total de proteïnes per part dels humans, tot i que la dada varia significativament d'un país a un altre. La petjada ecològica de la indústria de la carn, especialment en sistemes intensius, és considerable. No obstant això, en els darrers cinquanta anys, el consum de productes d’origen animal s’ha duplicat, no només pel creixement de la població, sinó també per l’augment del consum per càpita. 


L’acumulació d’enormes masses de dejeccions, l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle, el consum intensiu d’aigua per abeurar els animals, la desforestació per produir pinsos i pastures, l’ús de productes químics, els tractaments d’hormones… Molts observadors suggereixen que si tots aquests costos ambientals fossin tinguts en compte, el preu de la carn hauria de ser molt més elevat.


“ Per produir un kg de patates es necessiten 287 litres d’aigua;

per produir-ne un de carn se'n necessiten 15.000

Organització de les Nacions Unides per a l'Agricultura i l'Alimentació


Pells al mercat de Potosí (Bolívia)

Pells al mercat de Potosí (Bolívia)


La producció de carn i altres productes d’origen animal planteja dilemes ètics, especialment en sistemes de cria en condicions confinades, en què els animals estan sotmesos a tècniques intensives molt estrictes que limiten la seva mobilitat, alteren el seu comportament natural i disminueixen el seu benestar. 


La societat mostra una sensibilitat creixent en relació amb el tracte cap als animals, i cada vegada més consumidors valoren les carns produïdes de manera sostenible o, fins i tot, opten per eliminar completament el consum de carn de la seva alimentació. Tot i que si es consumeix de manera responsable, sostenible i equilibrada, la carn pot ser un component important de la dieta, al voltant del 10% de la població mundial segueix una dieta vegetariana o vegana, prescindint totalment o parcialment del consum de carn i d'altres productes d’origen animal.


“ El 10% de la població mundial segueix una dieta vegetariana o vegana

Organització de les Nacions Unides per a l'Agricultura i l'Alimentació


Productes d'origen animal al mercat de Sucre (Bolívia)


Carnisseria al mercat de Cuzco (Perú)

Carnisseria al mercat de Cuzco (Perú)

Potser t'agraden aquestes entrades